-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1449 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

چرا بعد از رحلت امام خميني(ره) عدهاي با ولايت فقيه اين همه مخالفت ميكنند، منظورشان چيست؟

به طور كلي مخالفان ولايت فقيه (چه در زمان امام خميني و چه بعد از ايشان) به دو گروه تقسيم ميشوند:

1 - مخالفان نطري

اصل مترقي ولايت فقيه در حدّ و اندازه كنوني، توسط حضرت امام تبيين گرديد كه در حدود اختيارات و وظايف، همپاي معصوم (ع) در امورد اجتماعي ميباشد. هرگونه اختياري كه براي معصوم از جهت سرپرستي و ولايت بر مردم وجود دارد، براي ولي فقيه نيز وجود دارد. اين برداشت هر چند توسط فقيهان كه قبل از امام كم و بيش نيز وجود داشت، لكن به دلائلي كاملاً تبيين نشده بود. حال عدهاي از عالمان ديني اصل ولايت فقيه را قبول داشته، لكن در حدود اختيارات ولي فقيه، اختلاف دارند. اين موارد شبهات علمي است كه ايرادي ندارد. در مسائل علمي، اختلافات نظري بوده اما هيچ گاه در عمل مخالفتي با امام راحل ندارند و يقيناً حاكميت عالم ديني را توضيح ميدهند.

2 - مخالفان عملي

اين گروه افرادي هستند كه غالباً اطلاع دقيقي از دين و تعاليم اسلامي و آموزههاي تشيع ندارند و نتوانستهاند هدف و فلسفه اصل مترقي ولايت فقيه را بفهمند، يا اين كه به خاطر اهداف سياسي با آن مخالفت ميكنند. ذيلاً برخي از اهداف بيان ميشود:

1 - انقلاب اسلامي، ضربهاي عظيم به اهداف استعمارگران وارد نمود و دست آنها را از ثروت عظيم نفت و ساير منافع مادي اين مرز و بوم كوتاه كرد، نيز انديشه اسلام ناب محمدي، تمامي اهداف سياسي، فرهنگي غرب را به چالش كشاند.

علت اصلي بازگشت مردم و توجه به آموزههاي ديني، رهبري خردمندانه ولي فقيه بود، پس روشن است كه به مقابله با اين اصل برخيزند. اين مخالفتها حتي در زمان امام راحل وجود داشت.

2 - عدهاي دست نشانده غرب بوده و با اين كه ايراني و مسلمان هستند، ولي به عنوان ستون پنجم دشمن ايفاي نقش ميكنند و از وارد كردن هرگونه ضربه به اسلام و دين كوتاهي نميكنند.

3 - گروه ديگر در زمان امام، خود را موافق ايشان و انقلاب جلوه ميدادند و جرأت مخالفت نمودن نداشتند، ولي به واقع با انقلاب و نظام همراه نبودند. بعد از رحلت امام اوضاع را مساعد ديده و در صدد مخالفت برآمده، به قصد براندازي نظام و بازگشت دوران سياه طاغوت را در سر ميپرورانند. همه ما موظف به حفظ و حراست از نظام و جلوگيري از دسيسهها هستيم.

البته شايد عدهاي وجود داشته باشند كه به خاطر برخي اشكالاتي كه در ذهنشان رسوخ نموده و يا به جهت وابستگي حزبي و گروهي، با شخص وليّ فقيه مخالفت داشته باشند، نه با اصل ولايت فقيه؛ اما مخالفت با وليّ فقيه، آنها را به سمت مخالفت با اصل ولايت فقيه سوق ميدهد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.